Het favoriete ambacht van….Johan!

Geplaatst op: 03 dec 2023

Deze keer vertelt Johan over zijn favoriete ambacht in ons museum: de schilder.

“Moet je kijken wat voor ladders waar ze vroeger op stonden! En met zo’n oude kar gingen ze schilderen. Je had van die houten ladders en daar kon je mee naar boven, deze twee die schoof je dan in elkaar en dan ging je omhoog naar de dakgoot. En dan hopen dat er geen houtrot in het treetje zat, dan duvelde je naar beneden! Tegenwoordig hebben ze een bus en lichtgewicht ladders, en op een steiger.

Mijn zoon, die heeft een schildersbedrijf, die doet schilderen, spuiten, van beneden tot tien meter hoogte. Tot aan de dakgoot vind ik het wel leuk maar daarboven niet meer! Schilderen deed ik ook hobbymatig, gewoon thuis en eens een keer bij een kennisje. Ik vind het leuk om te doen, dan zie je dat het opknapt. En toen mijn zoon het schildersbedrijf is begonnen, toen ging ik een dag of twee in de week met hem mee en toen heb ik echt dat precisiewerk geleerd. Kozijnen, deuren, binnenwerk, muren sauzen, plafonds. Ik hou het maar gewoon bij de kwast en de roller, dan vind ik het prima. En dan sta je veel onder de mensen, praatje, babbeltje, schijn ik wel goed in te wezen. En hier in het museum doe ik het als er in de horeca niks te doen is, want de horeca, dat is mijn favoriet, daarmee ben ik vroeger grootgebracht.”

Word ook vrijwilliger