Het favoriete ambacht van vrijwilliger Fred

Passie voor glasbewerking

Mijn naam is Fred Fortuin en al ruim 24 jaar voer ik met plezier het ambacht van glasgraveerder uit. Als 83-jarige ben ik niet alleen de langst aanwezige vrijwilliger in het museum, maar tevens de oudste. Mijn reis begon als kritische bezoeker, maar al snel vroeg museumdirecteur Kees mij om mijn inzichten toe te passen en het ambacht op mijn manier te tonen. Sindsdien ben ik gebleven als vrijwilliger, en ik geniet er nog steeds met volle teugen van.

Een leven vol creativiteit

Naast glas graveren heb ik me in mijn leven beziggehouden met verschillende creatieve bezigheden, zoals pottenbakken en boekbinden. Echter, toen ik in aanraking kwam met glas, werd ik gegrepen en heb ik me er nooit meer van los weten te maken. Mijn interesse leidde me zelfs tot het bestuderen van edelsmeden en uiteindelijk tot een studie in glaskunst, waar ik in 2018 mijn eindexamen in voltooide.

Verdieping in glasbewerking

Eén aspect van het glas trok in het bijzonder mijn aandacht: Tiffany. Naast het traditionele glas-in-loodwerk raakte ik ook bekend met andere technieken zoals gebrandschilderd glas. Mijn nieuwsgierigheid leidde me steeds verder, van glasblazen in Leerdam tot het leren van glasgieten en zelfs lessen in het graveren van grote figuren.

Passie delen met jong en oud

Op mijn 83e levensjaar blijf ik genieten van mijn vak en deel ik mijn kennis graag met jong en oud. Het is fantastisch om de kinderen in het museum te enthousiasmeren voor glasbewerking. Kom gerust langs en leer met aandacht, want daar schuilt de grootste wijsheid.

Ambacht glasbewerking