Steiff beren

Herinner jij jouw favoriete knuffel van vroeger nog? Misschien heb je jouw oude teddybeer zelfs nog wel, helemaal plat geknuffeld en verouderd. Maar… ken je ook de Duitse Steiff beren die al meer dan een eeuw worden verkocht? Hét kenmerk van de Steiff beren (maar ook van de andere knuffeldieren die het bedrijf maakt) is het metalen knopje in het linkeroor van het speelgoed. Daarnaast heeft elke Steiff beer een schildje op de borst. De slogan van Steiff is dan ook ‘Knopf im Ohr’. Echte Steiff kenners kunnen aan de vorm van de knop dan ook zien uit welke tijd het Steiff dier komt, omdat de knop in de loop der jaren steeds veranderd. De knop is vanaf 1904 op elke Steiff-beest te vinden, het schildje al vanaf 1897.

Inmiddels zijn veel oudere exemplaren een waar collectors item. Zo zijn er Steiff beren die inmiddels extreem waardevol zijn. Zo zijn er ter gelegenheid van de 125ste geboortedag van Steiff 125 gouden beren geproduceerd. Voor zo’n beer betaal je nu zo’n € 80.000. Niet voor niets, want de vacht van de beer bevat gouden draadjes, de neus is gemaakt van puur goud en de ogen zijn van diamant. Of wat dacht je van de treurende beer waarvan er in 1912 slechts 82 werden gemaakt om de gezonken Titanic te herdenken. Een van de originele beren werd in 2000 gevonden en is verkocht voor een bedrag van € 128.000. Vroeger ook met een Steiff beer, dé Rolls Royce onder de teddyberen, gespeeld? Kijk dan eens op zolder. Wie weet heb je wel een kostbaar exemplaar in huis? Bij het Oude Ambachten & Speelgoed Museum kun je een grote collectie aan Steiff beren bewonderen, maar ook andere bekende merken zoals het Engelse ‘House of Nisbet’, het Duitse Hermann en de beren van Johanna Haida zie je in het museum.